第4期フェロー

井口 亜希子
IGUCHI, Akiko

茨城大学
教育学野
助教
Assistant Professor
Faculty of Education
Ibaraki University

専門分野
Research fields
聴覚障害児教育・発達心理,言語獲得,特別支援教育
Education and Developmental Phycology for children who are deaf or hard of hearing, Acquisition Language, Special needs education
研究テーマ
Research project
聴覚障害のある乳幼児の非言語コミュニケーション支援プログラムの開発
Development of a non-verbal communication support program for Deaf infants and toddlers
キーワード
Keywords
聴覚障害児,乳幼児期の非言語コミュニケーション,手話言語獲得,家族支援
Children who are Deaf or Hard of Hearing ,Nonverbal Communication during Early Childhood,Acquisition Sign Language,Family Support
研究者総覧
Researchers Information
https://researchers.ibaraki.ac.jp/search/detail.html?systemId=9d2a1dde5e74e2eb520e17560c007669&lang=ja&st=researcher
researchmap
https://researchmap.jp/a-iguchi

経歴
Biography

Education 

2022年9月 筑波大学大学院人間総合科学研究科障害科学専攻博士後期課程修了 博士(障害科学) 

Position 

2016年1月 筑波大学人間系研究員(ダイバーシティ・アクセシビリティ・キャリアセンター) 

2019年4月 日本学術振興会特別研究員DC2 

2021年4月 独立行政法人国立特別支援教育総合研究所 研修事業部 研究員 

2023年4月 茨城大学教育学部 助教

Education:

2022 PhD (Disability Science), Graduate School of Comprehensive Human Sciences, University of Tsukuba

Position:

Jan. 2016- Researcher, Institute of Human Sciences, University of Tsukuba

Apr. 2019- JSPS Research Fellow DC2

Apr. 2021- Researcher, National Institute of Special Needs Education

Apr. 2023- Associate Professor, College of Education, Ibaraki University

研究概要
Research Outline

聴覚障害児は,聴者であることがほとんどです。きこえない子どもときこえる親との間には,ときに「コミュニケーションの壁」が立ちはだかります。ことばを話すようになる前の赤ちゃんとの非言語コミュニケーションは,言語獲得(手話・音声言語いずれも)をはじめ,さまざまな発達の基礎となります。聴覚障害児のコミュニケーション環境を充実させるためには,ミクロな視点:親子間の非言語コミュニケーションを豊かにすること,②マクロな視点:社会全体の親子を支援する社会リソースを充実させることが課題となります。そこで私は,情報工学技術等も用いた基礎研究と支援ツール開発に取り組み(①ミクロな視点さらにこれらの支援ツールの社会的実装や国際的な連携を通じて,家庭や学校の枠を超え,社会全体で聴覚障害児が過ごしやすい環境を整える(②マクロな視点ための研究と実践を行っています。これにより,親子のコミュニケーションの壁を取り払い,Communication-Rich Environment for All Deaf Childrenを目指しています。

Most deaf children are raised by hearing parents, leading to a “communication barrier” between them. Nonverbal communication with infants is crucial for language acquisition—whether sign language or spoken language—and for other aspects of development. To enhance the communication environment for deaf children, two key areas need attention: (1) at the micro level, enriching nonverbal communication between parents and children, and (2) at the macro level, enhancing social resources that support parents as well as children across society. My work focuses on basic research and the development of support tools by utilizing information engineering technology (micro perspective), alongside efforts to create environments where deaf children can thrive beyond home and school through the social implementation of these tools and international collaboration (macro perspective). I thus aim to dismantle the communication barriers between deaf children and their parents and create a “communication-rich environment for all deaf children.”

私が目指すトランスボーダー研究者とは
What is my goal as a transborder researcher?

自身の好奇心を原動力とした研究を起点としならが多様な専門家実践家当事者と共に‘Communication-Rich Environment for Deaf Children’を志し社会実装を進める研究者を目指します。

I aspire to be a researcher who collaborates with diverse experts, practitioners, and stakeholders to pursue a “communication-rich environment for all deaf children” and to advance its social implementation, starting with my own curiosity-driven research.

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