茨城大学
教育学野
助教
Assistant Professor
Faculty of Education
Ibaraki University
Education:
2022年9月 筑波大学大学院人間総合科学研究科障害科学専攻博士後期課程修了 博士(障害科学)
Position:
2016年1月 筑波大学人間系研究員(ダイバーシティ・アクセシビリティ・キャリアセンター)
2019年4月 日本学術振興会特別研究員DC2
2021年4月 独立行政法人国立特別支援教育総合研究所 研修事業部 研究員
2023年4月 茨城大学教育学部 助教
Education:
2022 PhD (Disability Science), Graduate School of Comprehensive Human Sciences, University of Tsukuba
Position:
Jan. 2016- Researcher, Institute of Human Sciences, University of Tsukuba
Apr. 2019- JSPS Research Fellow DC2
Apr. 2021- Researcher, National Institute of Special Needs Education
Apr. 2023- Associate Professor, College of Education, Ibaraki University
聴覚障害児の親は,聴者であることがほとんどです。きこえない子どもときこえる親との間には,ときに「コミュニケーションの壁」が立ちはだかります。ことばを話すようになる前の赤ちゃんとの非言語コミュニケーションは,言語獲得(手話・音声言語いずれも)をはじめ,さまざまな発達の基礎となります。聴覚障害児のコミュニケーション環境を充実させるためには,①ミクロな視点:親子間の非言語コミュニケーションを豊かにすること,②マクロな視点:社会全体の親子を支援する社会リソースを充実させることが課題となります。そこで私は,情報工学技術等も用いた基礎研究と支援ツール開発に取り組み(①ミクロな視点),さらにこれらの支援ツールの社会的実装や国際的な連携を通じて,家庭や学校の枠を超え,社会全体で聴覚障害児が過ごしやすい環境を整える(②マクロな視点)ための研究と実践を行っています。これにより,親子のコミュニケーションの壁を取り払い,「Communication-Rich Environment for All Deaf Children」の実現を目指しています。
Most deaf children are raised by hearing parents, leading to a “communication barrier” between them. Nonverbal communication with infants is crucial for language acquisition—whether sign language or spoken language—and for other aspects of development. To enhance the communication environment for deaf children, two key areas need attention: (1) at the micro level, enriching nonverbal communication between parents and children, and (2) at the macro level, enhancing social resources that support parents as well as children across society. My work focuses on basic research and the development of support tools by utilizing information engineering technology (micro perspective), alongside efforts to create environments where deaf children can thrive beyond home and school through the social implementation of these tools and international collaboration (macro perspective). I thus aim to dismantle the communication barriers between deaf children and their parents and create a “communication-rich environment for all deaf children.”
自身の好奇心を原動力とした研究を起点としならが,多様な専門家・実践家・当事者らと共に‘Communication-Rich Environment for Deaf Children’を志し,社会実装を進める研究者を目指します。
I aspire to be a researcher who collaborates with diverse experts, practitioners, and stakeholders to pursue a “communication-rich environment for all deaf children” and to advance its social implementation, starting with my own curiosity-driven research.